Meedoen aan het werk Amnesty

Zonder jou zijn we nergens! Iedereen die zich bij onze groep wil aansluiten is dan ook van harte welkom. Behalve lid worden van onze Amnestygroep kun je meedoen aan activiteiten, ook zonder lid te worden. Wij zoeken vrijwilligers die af en toe willen helpen met onze acties. Het gaat om niet meer dan een paar uur per jaar, vaak in het weekend. Activiteiten waar je aan deel kunt nemen:

Maandelijkse schrijfactie Elke maand kun je meedoen aan een schrijfactie. Brieven kun je thuis per e-mail of op papier ontvangen. Bij interesse om mee te schrijven, neem dan contact op via het contactformulier

Schrijven van brieven aan de autoriteiten voor iemand gedurende langere tijd. Meestal zijn het mensen waar we lange tijd voor schrijven, soms wel jaren. Het liefst tot er iemand is vrijgelaten. Rond 10 december organiseert onze groep de Write for Rights-actie op een of meerdere locaties.

Standwerk Regelmatig staat onze groep op het Julianaplein of elders. We kunnen altijd gemotiveerde standwerkers gebruiken, zodat we veel handtekeningen voor onze acties kunnen ophalen.

Rondbrengen brieven Elke maand worden een aantal brieven rondgebracht voor de thuisschrijvers.

Collecteren In maart is de jaarlijkse collecteweek voor Amnesty.

Scholenwerk Mensen met interesse in scholenwerk (middelbare school of bovenbouw basisschool) zijn van harte welkom in onze groep. Amnesty wil graag dat kinderen zich al jong bewust worden van mensenrechten, vooral het schenden daarvan in veel landen. Interesse? Neem dan contact op via het contactformulier

Flexwerkers

Wij zijn op zoek naar enthousiaste, actieve groepsleden. Je voert actie op festivals, markten en evenementen, in winkelcentra en/of bij onze stand. Je brengt petities onder de aandacht en verkoopt incidenteel Amnestyproducten. Steeds samen met een ervaren groepslid (twee mensen per kraam). Je schrijft eventueel ook brieven en helpt bij het mede organiseren van acties. Rond 10 december organiseert onze groep de Write for Rights-actie op een of meerdere locaties. Zo sluiten we aan bij de landelijke en wereldwijde actie om in actie te komen voor mensen op de Dag van de Mensenrechten.

Je denkt mee en vergadert eventueel ook mee. Er wordt eens per vier weken in de avond vergaderd, dit is niet verplicht. Acties vinden vaak plaats in het weekend. Het is mogelijk om aan te geven voor welke activiteiten je beschikbaar bent.

Functie- eisen: Je bent sociaal en communicatief vaardig. Je hebt een paar uurtjes per maand tijd.
Je kunt goed samenwerken en hebt affiniteit met het werk van Amnesty.

Werktijden: In overleg een paar uur per maand, maar minder kan ook. Je kunt zelf aangeven wanneer en waarvoor je beschikbaar bent.

Coördinator Acties

Een belangrijke activiteit van de groep is actie voeren en Amnesty presenteren door middel van een stand op festivals, bibliotheken, markten en evenementen. Dit komt maximaal een keer per maand voor. De coördinator regelt dat de stand bemand wordt, wie het materiaal ophaalt en weer wegbrengt. Ook het bijhouden van een adressenbestand van mensen die de stand bemannen hoort erbij. De functie kan goed gecombineerd worden met die van materiaalbeheerder, maar kan ook prima los daarvan worden uitgevoerd.

Functie-eisen: Affiniteit hebben met het werk van Amnesty International. Bereid zijn jezelf maandelijks een paar uurtjes in te zetten. Verantwoordelijkheidsgevoel en stiptheid, zijn belangrijke eigenschappen. Bereid zijn de nodige telefoontjes te plegen en/of mails te sturen.

Werktijden: Variabel en in overleg.

Materiaalbeheerder met opslagruimte

Een belangrijke activiteit van de groep is actie voeren, Amnestyproducten verkopen en Amnesty presenteren op festivals etc. Dit komt minimaal een keer per maand voor. De promotiematerialen (algemene folders over Amnesty) en de verkoopproducten moeten ergens worden opgeslagen. De voorraad moet worden beheerd en indien nodig aangevuld (bestellingen doen). Er gaat niet veel tijd in het bestellen zitten. Wel moet er minstens elke maand materiaal worden klaargezet voor de actiestand. Materiaal voor de specifieke acties zelf (petities, posters, kaarten) wordt meestal besteld door degene die die actie coördineert.

Het hebben van opslagruimte is erg belangrijk: een hoekje in de garage, op zolder/ in de kelder.
De functie kan goed gecombineerd worden met die van actie coördinator (zie andere vacature), maar kan ook prima los daarvan worden uitgevoerd.

Functie-eisen: Affiniteit hebben met het werk van Amnesty International. Bereid zijn je maandelijks een paar uurtjes in te zetten. Verantwoordelijkheidsgevoel en stiptheid, zijn belangrijke eigenschappen. In het bezit zijn van een bescheiden opslagruimte. Het hebben van een rijbewijs/ auto is handig, maar niet noodzakelijk.

Werktijden: Variabel en in overleg. Een paar uur per maand.