Amnesty Vlietstreek actief in Leidschendam-Voorburg en Rijswijk

Amnesty Vlietstreek in Leidschendam- Voorburg en Rijswijk (groep 368) is een groep vrijwilligers die in onze gemeente het werk van Amnesty International onder de aandacht brengt. De groep is actief bij verschillende acties, zie ook onze activiteiten. De groep strijdt al meer dan 45 jaar voor mensenrechten.

– Wij schrijven brieven aan autoriteiten voor mensen die jaren vastzitten vanwege hun geloof, ras, gender of mensenrechtenactiviteiten. Meestal zijn het mensen waar wij lange tijd voor schrijven, soms jaren. Het liefst tot iemand is vrijgelaten. Onze groep sluit zich aan bij landelijke schrijfacties met een speciale service voor thuisschrijvers in Leidschendam- Voorburg en Rijswijk. Zij ontvangen maandelijks voorbeeldbrieven.

– Amnesty Vlietstreek heeft een jaarlijkse groetenactie aan gevangenen. Na afloop van de kerkdienst bieden medewerkers van Amnesty kerstkaarten te koop aan in kerken.

– Jaarlijks organiseert de groep een Write for Rights schrijfactie rond 10 december.

– Het bekend maken van het werk van Amnesty in Leidschendam- Voorburg en Rijswijk. Ongeveer maandelijks is er een stand op het Julianaplein van 10.00 tot 15.00 uur. Wij verstrekken informatie over Amnesty aan belangstellenden, die ook een petitie kunnen ondertekenen. Hierin wordt aandacht gevraagd voor de mensenrechtensituatie in verschillende landen.

– Collecteren tijdens de jaarlijkse collecteweek in maart voor Amnesty.

Amnestygroep Vlietstreek: Leidschendam- Voorburg en Rijswijk samen

Onze groep genaamd Amnesty Vlietstreek bestrijkt de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk. Gezamenlijk vergroten wij onze slagkracht en geven wij impuls aan het werk van Amnesty International in onze gemeente. Wij blijven aandacht vragen voor de mensenrechten. Met handtekeningenacties, Write for Rights en door brieven te schrijven aan gevangenen. Wij zijn ook aanwezig bij verschillende evenementen die in de gemeente worden georganiseerd, bijvoorbeeld op het Cultureel Zomerfestival.

We zijn erg blij met de groep vrijwilligers die als flexwerker onze groep versterken. Zonder hen konden we geen stands bemannen of de Write for Rights acties op 10 december houden. En dan hebben we het nog niet eens over de trouwe mensen die elk jaar door weer en wind met de collectebus rondgaan! In onze gemeente is beslist nog ruimte voor meer actieve leden. Zo zijn we helaas nog niet op de scholen actief en juist voor jongeren is het zo goed om te begrijpen wat mensenrechten zijn. Ook kunnen we mensen gebruiken die mee willen helpen aan het schrijven voor onze vaste dossiers. Ik hoop dat u het werk van Amnesty, dat nog steeds zo hard nodig is, ook in de toekomst zult steunen.

Voorzitter Jeannette Ridder- Numan